Home » Kompiuterinis ratų suvedimas

Kompiuterinis ratų suvedimas

Kompiuterinis ratų suvedimas

Automobilis sudarytas iš nesuskaičiuojamos galybės atskirų komponentų. Vien automobilio važiuoklė susideda iš daug skirtingų judančių ir standžiai sujungtų detalių, o šių komponentų visuma privalo nepriekaištingai funkcionuoti. Daroma prielaida, kad automobilio naudojimo metu apkrovos ir išorinės jėgos važiuoklę veiks taisyklingai, kaip numatyta projektuojant transporto priemonę. Deja, dėl skirtingo detalių nusidėvėjimo ir konkrečios detalių pozicijos, tiksli ratų geometrija, kelio paviršiaus atžvilgiu, kinta. Dėl blogos ratų pozicijos, gali ženkliai suprastėti automobilio valdymo savybės, važiavimo komfortas ir neproporcingai greitai dėvėtis kai kurios detalės, be to, kyla pavojus važiavimo saugumui.

Dažniausiai, ratų suvedimu vadinamas pilnas automobilio ratų geometrijos nustatymo ir reguliavimo procesas. Plika akimi tikslią rato poziciją nustatyti ir korekcijas atlikti yra neįmanoma. Tik itin didelius ratų geometrijos nuokrypius galima pastebėti be specialios įrangos arba juos konstatuoti pagal netolygų padangų nusidėvėjimą. Norint užtikrinti, kad ratų suvedimas būtų tinkamas, naudojama profesionali, būtent šiam tikslui sukurta technika ir profesionalų paslaugos. Jei palygintume, kiek kainuoja tinkama priežiūra ir remontas, galime daryti išvadą, kad kaina, mokama už laiku atliktą automobilio priežiūrą, yra kur kas mažesnė, nei didesnių defektų šalinimas.

Kompiuterinis ratų suvedimas

ŠASI

SAUGUMAS

KOMFORTAS

GEDIMŲ PATIKRA

KOKYBĖ

Kodėl būtina tikrinti ratų geometriją ir atlikti ratų suvedimą?

Darniam, projektavimo metu numatytam, automobilio eksploatavimui užtikrinti reikalinga tiksli važiuoklės komponentų pozicija. Kiekvienas nuokrypis ir netikslumas prisideda prie papildomų apkrovų ir greitesnio detalių dėvėjimosi. Norint užtikrinti ilgiausią galimą technikos tarnavimo laiką, būtina palaikyti visus mazgus tvarkingus, nes vienas gedimas dažniausiai lemia kitų gedimų atsiradimą.

Kartais ratų geometriją verta atlikti vien dėl to, kad būtų galima diagnozuoti ir išspręsti kitą gedimą. Taip jau yra, kad ne visi gedimai yra aiškūs ir kartais tikslus gedimo nustatymas užtrunka. Atlikę ratų suvedimą, galėsite įsitikinti, kad važiuoklės pozicija yra tinkama ir domėtis tikslesne defekto kilme. Pavyzdžiui, savaiminis vairo sukimas į vieną pusę važiuojant gali atsirasti dėl defekto važiuoklėje, bet toks pat efektas gali būti jaučiamas ir dėl pakitusios rato formos ar padangos defekto. Šiuo atveju ratų geometrijos technika pasitarnauja kaip diagnostinė įranga.

Kada gali prireikti ratų geometrijos pažymos?

Automobilių dirbtuvės, turinčios atitinkamo tikslumo ir kokybės įrangą, gali suteikti pažymą apie atliktą ratų geometrijos korekciją ir esamą ratų poziciją. Geometrijos pažyma nuo informacijos suvestinės skiriasi tuo, kad ją išduodanti automobilių remonto dirbtuvė patvirtina, jog konkretaus automobilio ratų geometrija tam tikru laiku buvo pakoreguota ir atitinka gamintojo reikalavimus. Juridinis asmuo patvirtina informaciją ir yra atsakingas už duomenų tikrumą. Ši pažyma gali būti naudojama, įrodyti automobilio geometrijos atitikimą pagal gamybinius parametrus.

Dažniausiai ratų geometrijos pažyma yra reikalinga šiais atvejais:

  1.       Sustabdžius transporto priemonės teisę dalyvauti eisme. Po autoįvykio, kurio metu yra apgadinta automobilio konstrukcija ar stipriai pažeista važiuoklė, gali būti panaikinta teisė dalyvauti eisme. Jei automobilio konstrukcija pažeista nestipriai ir yra būdas defektus saugiai ir greitai pašalinti, o remontas finansiškai apsimoka, geriau automobilį remontuoti ir grąžinti į eismą, nei utilizuoti. Atlikus visus remonto darbus, privaloma atlikti patikrinimus, kurie garantuoja automobilio atitikimą pagal gamyklinius parametrus. Tai tarsi įrodymas, jog remonto darbai atlikti kokybiškai ir transporto priemonės konstrukcija savo stiprumu bei forma nesiskiria nuo analogiškų transporto priemonių.  Vienas iš šių patikrinimų – kompiuterinis ratų suvedimas su pažyma.
  2.       Iš trečiųjų šalių į Lietuvą atvežtiems ir ketinamiems registruoti automobiliams. Kitoms rinkoms skirti automobiliai dažniausiai niekuo nesiskiria nuo Europoje parduodamų analogų, bet neturi reikiamų žymėjimų, todėl jų atitikimas turi būti patvirtintas techninės apžiūros darbuotojų. Atliekama ekspertizė, kurios metu tikrinamas atitikimas reikalavimams, taikomiems Europos Sąjungos viduje parduodamoms transporto priemonėms. Techninių apžiūrų centre nėra techninės galimybės patikrinti automobilio ratų geometriją, todėl šios paslaugos turi būti atliekamos remonto dirbtuvėse, kurios turi teisę suteikti pažymą.

Kodėl verta kreiptis į mus?

Kad automobilis būtų kiek galima geriau valdomas, su paviršiumi turėtų liestis kuo didesniu plotu. Jei padangos viena pusė turi stipresnį sąlytį su kelio danga, tuomet ne tik netolygiai dėvisi padanga, bet ir nėra užtikrinamas saugus automobilio stabdymas, greitėjimas, manevrų atlikimas. Daugelis važiuoklės elementų turi galimybę koreguoti atstumus ir taip keisti rato poziciją kėbulo, o tuo pačiu, ir kelio dangos atžvilgiu.

Per automobilio gyvavimo laiką, ratų suvedimas yra atliekamas daug kartų, nes daug faktorių gali įtakoti geometrijos pasikeitimą. Jei pastebimas automobilio vairo nuokrypis kuria nors kryptimi, tai yra pirmas ženklas, jog važiuoklei reikalingas remontas ar bent patikra ir per naują atlikta kompiuterinė ratų geometrija. Atlikus vairo mechanizmo ar važiuoklės remontą beveik visada reikia atlikti ratų suvedimą, nes nauji komponentai, pritvirtinti standartinėse vietose, reikalauja tikslaus pritaikymo. Rekomenduojama suvedimą atlikti ir pakeitus padangas naujomis.

Kartais pastebėti, jog reikalingas ratų suvedimas yra sunku. Netolygus padangų dėvėjimasis išryškėja tik po ilgesnio automobilio naudojimo, o jei ratų suvedimas teigiamas ir ratai yra tarsi pasisukę vienas į kitą, aiškių pojūčių vairuodami nejusite, bet bloga ratų geometrija ilgainiui sukels netolygų padangų dėvėjimąsi.

Atliekami darbai:

Ratų geometrijos patikra ir korekcija atliekama naudojant specialią techniką, su profesionalų pagalba. Vienu metu gali būti atliekama vienos arba abiejų ašių ratų geometrijos patikra ir korekcija. Automobilis pastatomas į tam skirtą vietą, o ant ratų uždedami imtuvai, kurie skaitmeniniu būdu tiksliai nustato atstumus iki tam tikrų taškų ir tikslią esamą ratų poziciją. Skaitmeninė įranga, priklausomai nuo automobilio modelio ir kitų duomenų, pateikia rekomendacijas, ką reikėtų koreguoti, o atlikus pakeitimus, tikrinama dar kartą. Įsivėlus žmogiškajai klaidai, ši procedūra gali būti atlikta netinkamai. Sėkmingam ir tiksliam rezultatui gauti reikalinga kokybiška ir tiksli įranga bei patirties turintis profesionalas. Ratų suvedimas Panevėžyje ir Utenoje gali būti atliekamas mūsų remonto dirbtuvėse.

Atliekant ratų suvedimą, vertinami trys pagrindiniai ratų pozicijos parametrai.

  1.       Ratų suvedimas. Nors daugelis visą ratų geometrijos nustatymo procedūrą vadina tiesiog suvedimu, tai yra tik viena iš sudedamųjų dalių. Priklausomai, nuo ratų pasisukimo krypties, suvedimas būna teigiamas ir neigiamas. Paprasčiausia įsivaizduoti, kaip nustatomas ratų suvedimas, žvelgiant į automobilį iš viršaus. Esant teigiamam suvedimui ir automobiliui judant į priekį atrodo, kad ratai ateityje turėtų susiliesti, jie nėra lygiagretūs, o jų projektinės linijos susiliečia priekyje. Jei ratai atsukti į priešingas puses, suvedimas neigiamas. Idealiu atveju, ratai turėtų išlikti taisyklingai lygiagrečiai, bet kokiomis sąlygomis.
  2.       Ratų išvirtimas. Šį parametrą būtų galima atpažinti žvelgiant iš automobilio priekio ar galo. Jei rato viršuje atstumas tarp ratų yra mažesnis, nei rato apačioje, arba, žiūrint atrodo, kad rato viršutinė dalis yra pasvirusi į automobilio pusę, ratų išvirtimas yra neigiamas. Jei į priešingą pusę – išvirtimo kampas teigiamas.
  3.       Išilginis ašies pasvirimo kampas. Šis parametras išryškėja sukant ratus vairo pagalba. Daugelio automobilių konstrukcijoje nenumatyta šio parametro korekcija. Parinkta vieta, kurioje išilginis ašies pasvirimo kampas yra optimalus. Daugelis sportinių automobilių turi padidintas reguliavimo galimybes, todėl automobilių sporto atstovai puikiai žino, kas yra išilginis ašies pasvirimo kampas. Keisdami šį parametrą, mechanikai koreguoja valdymo savybes.
Scroll to Top