Stebulė – kas tai?
Viena iš pagrindinių automobilio važiuoklės dalių yra rato stebulė. Kiekviena automobilio dalis atlieka konkrečias, tik jai būdingas funkcijas, dėl sinchroniškai atliekamo įvairių automobilio detalių darbo kartu transporto priemonės gali sklandžiai judėti kelyje. Stebulės užduotis, pagrindinė paskirtis – užtikrinti, kad važiuojančio automobilio ratas suktųsi aplink savo ašį ir tvirtai laikytųsi ant pakabos. Todėl natūralu, jog stebulę turi kiekvienas automobilio ratas. Kitas svarbus šios detalės uždavinys – sukimosi judesio perdavimas iš transmisijos į ratą (tuo atveju, jei ratas varantysis). Stebulė taip pat yra viena iš sudedamųjų dalių, kurių dėka galime stabdyti važiuojantį automobilį, mat būtent ant šios detalės tvirtinamas stabdžio būgnas arba diskas. Šiuolaikinių transporto priemonių, kuriose naudojamos elektroninės judėjimo valdymo sistemos, stebulėse montuojami įvairūs davikliai (arba impulsiniai diskai).
Kas sudaro rato stebulę?
Pagrindinis stebulės komponentas yra jos korpusas, skirtas montuoti ant jo 4, 5, 6 arba 8 vnt. smeigių (skirtingo ilgio ir skersmens, kuris priklauso nuo automobilio modelio arba jo klasės), Ant minėtųjų smeigių uždedamas bei tvirtinamas ratlankis. Būtent todėl stebulės korpusas gaminamas iš itin tvirto plieno – visos važiavimo metu per ratą į automobilio pakabą perduodamos apkrovos „keliauja“ būtent per stebulę, tad ši automobilio dalis turi būti itin tvirta. Stebulės korpuso viduje yra patikimai „paslėptas“, įmontuotas guolis, kuris iki minimumo sumažina trintį sukantis ratams automobilio važiavimo metu.
Šiuolaikiniuose aukščiausios klasės automobiliuose su ABS, įmontuotais padangų slėgio jutikliais ir kitomis naudingomis išmaniosiomis funkcijomis, minėtieji įrenginiai, davikliai yra tvirtinami prie stebulės ir prijungiami prie borto kompiuterio per automobilyje išvedžiotą laidų sistemą.
Stebulių tipai
Pagal konstrukcijos vientisumą skiriami du pagrindiniai stebulių tipai – liejamos (vientisos konstrukcijos stebulės) ir surenkamos. Stebulės tipas turi įtakos jos remonto galimybių įvairovei. Vientisos stebulės konstrukcijos atveju sugedus guoliui, vairuotojas turi įsigyti visą naują detalę, nes atskirų stebulės dalių pakeisti neįmanoma. Surenkamos stebulės atveju meistrai turi galimybę išimti, pakeisti stebulės guolį ar kitus detalės elementus.
Pagrindinės stebulės gedimo priežastys
Stebulės gedimas yra labai rimtas defektas, kuriam įvykus tolesnis automobilio eksploatavimas gali sukelti tokias avarines situacijas, kaip ratų užstrigimas važiavimo metu ir t.t.
Todėl itin svarbu atsiradus pirmiesiems stebulės gedimo požymiams nieko nelaukiant kreiptis į artimiausią autoservisą dėl automobilio apžiūros ir remonto. Žemiau pateikiame pagrindines stebulių gedimo priežastis. Norime atkreipti Jūsų dėmesį, jog jos gali būti tarpusavyje nesusiję.
- Jei vairuotojas neatsargiai vairuoja savo automobilį, važiuoja itin dideliu greičiu nelygiais keliais, stebulės smeigės gali lengvai deformuotis, o stebulės guolis – įtrūkti bei palaipsniui pradėti byrėti. Abiejų defektų atveju vairuotojas pajustų vibraciją vaire bei nemalonų (vis didesnį) garsą sugedusio rato srityje.
- Guolio byrėjimo problema gali ištikti ir tada, kai transporto priemonės savininkas retai prižiūri ratus ir pakabą, dėl to per kelis sezonus prarandamas optimalus detalių sutepimo lygis, guolis veikimo metu pradeda strigti, todėl palaipsniui suyra.
- Tuo atveju, jei automobilyje įmontuotos surenkamos stebulės, o vairuotojas naudojasi autoservisų meistrų paslaugomis, kad pakeistų nusidėvėjusį ar lūžusį guolį ar atlieka kitus darbus, susijusius su stebule, jis turi įsitikinti, kad stebulė ir jos sudedamosios dalys yra priveržtos tolygiai, reikiama jėga. Priešingu atveju dėl nevienodų detalių suvaržymų važiuojant automobiliu gali atsirasti deformacijų stebulės srityje. Tai, jog stebulė yra deformuota, bus pastebima spaudžiant stabdžių pedalą, nes stabdžių diskai būna tolygiai pritvirtinti prie stebulės. Jiems nukrypus nuo centrinės ašies, stabdžių trinkelės stabdymo metu negalės „padengti“ viso numatyto ploto.
- Pasitaiko, kad padangų montavimo specialistai prastai priveržia veržles pakeitę ratlankį ar atlikdami kitus remonto darbus, susijusius su rato nuėmimu. Tokiose situacijose eksploatacijos metu prastai priveržtos dalys pradeda palaipsniui atsilaisvinti, o tokia problema sukelia vairo vibracijas. Tuo pačiu metu dėvisi plieniniai smeigių sriegiai, palaipsniui jie tampa nebetinkami naudojimui, dėl netolygaus apkrovų paskirstymo taip pat paveikiamas stebulės guolis.
- Kai kada (ypač priekiniais ratais varomų transporto priemonių atveju) bėgant metams susidėvi, deformuojasi stebulės guolis, taip pat ir skylė, skirta rato ašies velenui. Jei nuolat eksploatuojate savo automobilį ir norite būti apsaugotas nuo stebulės, jos sudedamųjų dalių gedimų, nenumatytų problemų ar net avarinių situacijų, net ir nesant gedimo požymių, kartą per maždaug 5-7 metus turite šias dalis pakeisti. Jei vairuojate automobilį su susidėvėjusiomis detalėmis, galite susidurti su netikėtomis avarinėmis situacijomis bet kuriuo vairavimo momentu.