Pusašiai – kas tai?
Automobilio pusašis (dar vadinamas ašies velenu) – transporto priemonės transmisijos mechanizmo dalis, kurios pagrindinė užduotis – sukimo momento, mechaninės jėgos „perkėlimas“ iš pavarų dėžės tiesiai į automobilio stebulę ir varančiuosius ratus. Transporto priemonės varančiosios ašies konstrukcijoje montuojami du pusašiai. Pusašis reikalingas tam, kad užtikrintų sklandų variklio ir varomųjų ratų bendrą darbą, efektyvų mechaninės jėgos perdavimą iš pavarų dėžės į ratus automobilio važiavimo metu.
Automobilio pusašės detalę sudaro ašis, vidinės ir išorinės CV jungtys. Du šarnyrai, įtaisyti pusašio detalėje, užtikrina tolygų mechaninės jėgos perdavimą bet kurioje pakabos ir vairo mechanizmo detalių vietoje. Sklandžiai veikiantys pusašiai ženkliai sumažina vairo kolonėlės vibraciją ir neleidžia automobiliui „trūkčioti“ važiavimo metu.
Dėl gana patogios pusašio detalės konstrukcijos galima nuimti (atskirai pakeisti) kiekvieną CV jungtį, todėl įmanoma vykdant pusašio remonto darbus keletą kartų naudoti tą patį centrinį veleną (jei nėra ir šios dalies remonto poreikio). Kadangi ašinis velenas yra itin tvirta, retai gendanti dalis, dažniausi pusašio remonto darbai susiję su šarnyrais, jų keitimu.
Pusašius veikiančios jėgos, pusašių tipai
- Dėl rato pasipriešinimo jam riedant atsirandanti sukimo jėga;
- Šoninės apkrovos, kurių intensyvumas, stiprumas priklauso nuo automobilio svorio, vairavimo stiliaus (važiavimo greičio, pagreičio, stabdymo intensyvumo);
- Tempimo ir „suspaudimo“ jėgos, atsirandančios jėgos, veikiančios pusašius posūkio metu.
- Pusiau neapkrauti;
- ¾ neapkrauti;
- Visiškai neapkrauti pusašiai.
Pagrindinės pusašių gedimo priežastys
Dažniausiai pusašių detalėje sugenda, sulūžta šarnyrai: dėl dulkinių pažeidimo ir vandens bei nešvarumų patekimo į detalės vidų sugenda CV jungtys. Tačiau CV jungtį galima pakeisti sąlyginai paprastai, nekeičiant ašies (centrinio) veleno. Daug nemalonesnis gedimas – paties pusašio veleno lūžimas. Gali būti kelios priežastys tokiam nutikimui: korozija (kai kuriuose automobilių modeliuose sumontuojami guminiai „balastai“, po kuriais metalas genda net greičiau nei vandeniui atvirai pasiekiamose vietose), didelės, nuolatinės pusašių apkrovos važiuojant bekele, staigios apkrovos pusašiams (važiavimas per duobę, didelius kelio nelygumus, atsitrenkimas į kokią nors kliūtį). Ašies veleno konstrukcija yra itin tvirta, tačiau ši detalė irgi turi savo maksimalias apkrovos ribas, kurių geriau neviršyti. Žinoma, pusašiai kartas nuo karto tiesiog sugenda: net ir geriausias, aukščiausios kokybės metalas pamažu praranda savo tvirtumą, dėl nuolatinio dėvėjimosi detalės paviršiuje gali atsirasti nelygumų, įdubimų, ilgai (arba itin sudėtingomis sąlygomis) eksploatuojamų automobilių pusašius paveikia korozija. Automobilio eksploatacijos metu pusašiai patiria itin dideles apkrovas, ypač tada, kai važiuojama prastos kokybės kelio danga arba bekele. Pusašius veikiančios apkrovos dar padidėja, jei vairuotojas atlieka staigius posūkius, pagreitėjimo ir stabdymo veiksmus. Patariame ne tik apdairiai, atsakingai vairuoti savo transporto priemonę, bet atliekant reguliarias patikras nepraleisti ir automobilio pusašių bei su jais susijusių detalių apžiūros. Tokiu būdu galėsite būti daug labiau užtikrintas dėl to, jog Jūsų vairuojama transporto priemonė važiavimo metu veiks saugiai, patikimai, o Jūs – automobilio vairuotojas – galėsite mėgautis sklandžiu vairavimo procesu!Kokybiškas automobilių dalių remontas
- Padidėjusi, juntama kėbulo vibracija automobilio važiavimo metu;
- Padidėjęs pakabos standumas;
- Girgždesys, beldimas automobilio pakaboje;
- Padidėjęs padangos protektoriaus šoninis nusidėvėjimas;
- Padidėjęs pakabos svirties laisvumas.