Mechaninė ir automatinė pavarų dėžės
Mechaninė pavarų dėžė šiandien nebėra labiausiai paplitusi pavarų dėžės rūšis, naudojama automobiliuose. Tačiau jis vis dar yra gana paklausi dėl savo patikimo veikimo, dizaino ir prežiūros, remontavimo paprastumo. Mechaninė pavarų dėžė gavo savo pavadinimą dėl „rankinio“ (kitaip sakant, mechaninio) pavarų perjungimo būdo. Mechaninė pavarų dėžė laikoma patikimiausia, bet ir sunkiausiai valdoma pavarų dėžė, ypač pradedančiajam vairuotojui.
Mechaninės pavarų dėžės veikimo principas yra toks: veikiančio variklio sukimo momentas užvestame automobilyje išmynus sankabos pedalą perduodamas į pavarų dėžės įvesties veleną, po to sukimo momentas „konvertuojamas“ naudojant tarpusavyje pavarų dėžėje sąveikaujančių pavarų poras ir tada mechaninis judesys perduodamas automobilio ratams tam, kad transporto priemonė važiuotų. Kiekviena mechaninės dėžės pavara (pakopa) pažymėta tam tikru unikaliu numeriu, kiekviena pavara „konvertuoja“ ir leidžia keisti variklio alkūninio veleno sukimosi greitį ir sukimo momento dažnį. Jei naudojant vieną ar kitą pavarą didinamas sukimo momentas, sukimosi greitis, perduodamas į automobilio ratus, mažėja ir atvirkščiai. Pavaras mechaninėje pavarų dėžėje perjungiant didėjančia tvarka (nuo 1 perjungiant į 2, po to 3 pavarą ir t.t.), automobilyje išlaikant stabilų variklio darbą ir jo neperkaitinant gali būti išvystomas vis didesnis maksimalus greitis, atvirkštinis rezultatas pasiekiamas tada, kai iš aukštesnės pavaros važiavimo metu vairuotojas „pereina“ į žemesnę.
Automatinė pavarų dėžė – pavarų dėžės tipas, kuriam veikiant pavaros automobilyje keičiamos automatiškai, be vairuotojo mechaninio įsikišimo. Pavaros automatinėje dėžėje automatiškai parenkamos pagal važiavimo greitį, rėžimą ir kitus, su vairavimu susijusius veiksnius. Vairuotojui nebereikia rūpintis dėl pastovaus, tolygaus sankabos išmynimo, mechaninio pavarų svirties perjungimo keičiant pavaras. Viskas, ką jam reikia daryti – pagal poreikius pasirinkti važiavimo rėžimą ir, paspaudus akseleratorių, valdyti savo transporto priemonę.
Geriau automatinė ar mechaninė pavarų dėžė?
Tai – vienas dažniausiai užduodamų automobilių vairuotojų klausimų, į kurį nėra vienareikšmiško atsakymo. Tai, kokia pavarų dėžė kiekvienam žmogui asmeniškai atrodo geresnė, priklauso nuo daugybės įvairių veiksnių, pavarų dėžių savybių, techninių ypatybių ir skirtingo vairuotojų jiems suteikiamo reikšmingumo, nevienodų poreikių, prioritetų vairavimo metu. Žemiau pateikiame esminius mechaninės ir automatinės pavarų dėžių privalumus ir trūkumus, atsižvelgdami į juos galėsite lengviau išsirinkti sau labiau tinkantį variantą!
Automatinės pavarų dėžės privalumai:
Svarbiausias automatinės pavarų dėžės privalumas, kuris dažnai nugali visus trūkumus, yra didelis komfortas vairuotojui, kuris išvengia daugybės nepatogumų, susijusių su būtinybe pačiam perjungti pavaras. Patogumas taip pat pasiekiamas sklandžiai perjungiant transporto priemonės pavaras. Automatinė pavarų dėžė idealiai tinka miesto kamščiams ir neskubiam važiavimui per juos.
Automatinės pavarų dėžės trūkumai:
Vienas svarbesnių automatinės pavarų dėžės trūkumų – ženkliai didesnė automobilių su automatine pavarų dėže kaina (lyginant tų pačių modelių mechaninius ir automatinius pasirinkimus). Tarp automatinės pavarų dėžės trūkumų yra ir sąlyginai didesnės degalų sąnaudos, greitesnis automatinės pavarų dėžės dėvėjimasis ir sąlyginai brangesnė su ja susijusių remonto darbų kaina (lyginant automatinę pavarų dėžę su mechanine).
Mechaninės pavarų dėžės privalumai:
Pagrindiniai mechaninės pavarų dėžės privalumai: dėžės konstrukcinis paprastumas (atitinkamai pigesnis, paprastesnis ir mechaninės pavarų dėžės remontas), galimybė važiuojant iš anksto (priklausomai nuo situacijos kelyje) rankiniu būdu pasirinkti reikiamą pavarą (atsižvelgęs į šį privalumą, vairuodamas automobilį ekstremaliomis sąlygomis, pvz. slidaus kelio atveju, profesionalus vairuotojas dažniau rinksis automobilį su mechanine pavarų dėže), nekyla problemų vilkti automobilį su mechanine pavarų dėže standžia, lanksčia vilktimi. Kitas gana svarbus privalumas mechaninės dėžės atžvilgiu yra galimybė „mechaniškai“ užvesti automobilį su išsikrovusiu akumuliatoriumi.
Mechaninės pavarų dėžės trūkumai:
Pirmasis minusas – sąlyginai mažesnis vairavimo patogumas. Naudojant automatinę pavarų dėžę, nereikia rūpintis nei mechaniniu pavarų perjungimu, nei sklandžiu sankabos pedalu išmynimu. Kalbant apie kitus mechaninės dėžės trūkumus, svarbus ir sankabos pedalo aspektas. Naujokai vairuotojai automobiliuose su mechanine pavarų dėže dėl nepatyrimo gali lengvai sudeginti automobilio sankabą. O tokiu atveju remontas brangus, tokia situacija vairuojant automobilį su automatine pavarų dėže negresia.