Šarnyrai – kas tai?
Šarnyro sudedamosios dalys
Šarnyras – gana paprastos sandaros mechaninė automobilio detalė, atliekanti itin svarbias funkcijas važiavimo metu. Žemiau pateikiame pagrindinių sudedamųjų šarnyro dalių sąrašą:
- Rutulys – pagrindinė sudedamoji šarnyro detalė, padedanti užtikrinti sklandų esminės šarnyro funkcijos – sukamojo momento perdavimo iš vairo į ratus bei pakabos stabilumo – atlikimą. Šarnyro rutulys paprastai gaminamas iš plieno ir chromo metalų lydinio – chromolio, mat toks lydinys – itin patvarus, iš jo pagamintos dalys dėvisi labai ilgai. Kadangi šarnyro rutulys yra sferinis „kūnas“, jis turi judėti bet kuria kryptimi horizontalioje plokštumoje tam, kad kompensuotų dėl pakabos judėjimo važiavimo metu atsirandančius svyravimus.
- Šarnyro lizdas – paprastai iš grūdinto plieno gaminama detalė, užtikrinanti stabilų šarnyro rutulio sulaikymą vienoje vietoje. Nepriklausomai nuo to, kokia trajektorija lizdo viduje juda šarnyras, lizdas turi neleisti rutuliui iškristi.
- Guminė apsauga – detalė, kuri užtikrina tai, jog šarnyro rutulinio sujungimo (kuris yra suteptas siekiant sumažinti dėvėjimąsi ir užtikrinti sklandų detalės judėjimą) tepalas jungties viduje būtų sulaikytas bei į šarnyro – itin jautrios nešvarumams, užteršimams detalės – vidų nepatektų jokios šiukšlės, detalės būklei pakenkti galinčios dalelės.
- Kaištis – detalė, kurios dėka šarnyras pritvirtinamas vairo sistemos įvorėje.
Šarnyrai – viena iš itin svarbių automobilio pakabos (važiuoklės) detalių, jungiančių įvairias judančias mechanines transporto priemonės dalis. Šarnyrais sujungiamos pakabos detalės, kurios, šarnyrų padedamos, išlaiko pakabos stabilumą, sklandų įvairių mechanizmų funkcionavimą automobiliui važiuojant įvairių tipų kelio dangomis. Šarnyras užtikrina tolygų sukimo momento perdavimą iš vairo į varančiuosius ratus.
Kaip nustatyti šarnyro gedimą
Šiuolaikinių automobilių šarnyrų tarnavimo laikas, tvarkingai juos eksploatuojant, gali apimti panašų į pačios transporto priemonės eksploatavimo laikotarpį. Žinoma, verta atsiminti, jog išorinių ir vidinių šarnyrų eksploatavimo sąlygos labai skiriasi, todėl skirsis ir šių dviejų tos pačios detalės tipų tarnavimo laikas (išoriniams šarnyrams tenka daug didesnės apkrovos, nes jie yra tiesiogiai susiję su transporto priemonės ratais, apkrovos išoriniams šarnyrams „perkeliamos“ būtent nuo šios mašinos dalies). Gamybinis defektas itin retai būna šarnyrinės jungties gedimo priežastimi, tačiau šarnyro gedimai, atsirandantys dėl nuolatinio jo naudojimo – daug dažnesni. Visų pirma, eksploatacinio gedimo priežastimi gali būti paprasčiausias šarnyro žiedo pažeidimas. Tokiu atveju drėgmė, dulkės ir nešvarumai patenka į šarnyrų tepalą ir, laikui bėgant, pridaryti daugiau žalos.). Kita dažna gedimų priežastis – agresyvus vairavimo stilius. Šarnyrai tokiu atveju patiria itin dideles apkrovas, dėl kurių neišvengiamai kyla gedimų. Panašūs gedimai ištikti gali ir dažnai važiuojant itin prastos kokybės keliais. Labai apkrautos išorinės šarnyrinės jungtys ankstyvose gedimo stadijose skleidžia garsą, panašų į visiškai susidėvėjusių stabdžių trinkelių švilpimą. Įvairūs smūginiai garsai ar spragsėjimai pajudėjus iš vietos, važiavimo metu taip pat signalizuoja apie šarnyrų gedimų atsiradimą. Tuo tarpu vidinio šarnyro gedimo atveju nustatyti, kuri jungtis yra sugedusi – vidinė dešinė ar vidinė kairioji – yra šiek tiek sunkiau, paprastai tokia diagnostika atliekama autoservisuose, naudojant specialius keltuvus. Norint nustatyti vidinio šarnyro gedimą, automobilis „pakabinamas“ ant keltuvo, variklis užvedamas, įjungus pavarą klausomasi ar nesigirdi pašaliniai garsai. Traškėjimas kairėje arba dešinėje rodo atitinkamo šarnyro gedimą. Siekiant išvengti rimtų šarnyrų gedimų, galinčių sukelti pavojų Jūsų ir Jūsų vairuojamo automobilio saugumui, patariame reguliariai tikrinti šarnyrines jungtis, menkus gedimus taisyti iš karto bei savo naudojamą transporto priemonę vairuoti apdairiai, saugoti ją nuo dėl netvarkingo vairavimo atsirandančių pažeidimų.Automobilio remonto darbai Panevėžyje ir Utenoje
Įvairius savo automobilio remonto, diagnostikos darbus Panevėžyje arba Utenoje atlikti galite mūsų – IĮ „Šasi“ – autoservisuose. Teikiame itin įvairias transporto priemonių remonto paslaugas – nuo važiuoklės taisymo, šarnyrų keitimo, iki stabdžių sistemos remonto, kompiuterinio ratų suvedimo bei važiuoklės diagnostikos darbų. Mūsų autoservisus galite rasti Panevėžyje (Paliūniškio g. 13) ir Utenoje (Palijoniškio g. 1a).: